Kriisit ja urheilujohtaminen -seminaari

8.9.2016

Vuotuisen Urheilujohtamisen seminaarin teemana oli kriisit urheilujohtamisessa. Näkökulmia aiheeseen toivat tutkija, päätoimittaja, viestintäjohtaja sekä seurajohtaja.

Yhteistyössä Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun kanssa järjesti HLU jo kolmannen urheilujohtamisen seminaarin. Avauksen aiheeseen pohjusti HTT Minna Branders.
-    Kriisin peruselementit ovat kommunikaatiot, tieto ja merkitykset. Haastavaksi tämän kriisitilanteessa tekee mm. se, että eri toimijoille merkitykset ovat erilaiset, aloitti Branders.
-    Onnistuneeseen yhteiseen toimintaan tarvitaan jaettuja merkityksiä, jossa tarkoitetaan samoja asioita, hän jatkoi.

Aamulehden vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen jaotteli kriisit yllättäviin kriiseihin ja hitaisiin prosesseihin. Yllättäviin tapahtumiin voi varautua paremmin ja vaikuttaa itse siihen, miten tilanne etenee, hitaiden osalta tämä on paljon vaikeampaa. Hän aloitti ja päätti puheensa samaan toteamukseen:
-    Kun valehdellaan, on se suurempi kriisi kuin se mitä on tapahtunut, sanoi Jokinen.
Puheenvuorossa oli runsaasti käytännön ohjetta, miten onnistuneesti kriisitilanteessa toimitaan median suuntaan. Unohtaa ei sovi informoida myös oma henkilöstö tapahtuneesta.

Olympiakomitean viestintäjohtaja Jyrki Kemppainen tiivisti erinomaisesti Rion olympialaisiin liittyvän viestinnän. Millaisille eri ryhmille ja miten tapahtumasta on viestitty sekä millaisin keinoin ja kanavin eri kohderyhmät tavoitettiin. Oman osansa puheenvuorossa saivat kevään ja viime päivien talousuutisoinnit.
-    Jatkuva keskustelu ja kommunikointi sekä oman tekemisen arvottaminen yleisön suuntaan, tiivisti Kemppainen toimintatapaa.

Päivän päätti Kooveen toiminnanjohtaja Esa Koiviston käytännönläheinen puheenvuoro siitä, mitä kaikkea matkan varrella saattaakaan tapahtua. Hänelle vierasta ei ole doping, turvallisuus tai taloudelliset haasteet