Liikkuva koulu on nyt koulujen arkea

29.5.2017

Kuva: Jouni Kallio

Liikunnan aluejärjestöt kuntien ja koulujen apuna Liikkuva koulu –toiminnan kehittämisessä.

Liikkuva koulu ohjelma on saanut tuulta purjeisiinsa. Hallituksen kärkihankkeen tavoitteena on, että jokainen peruskoulu on mukana Liikkua koulu -ohjelmassa. Tällä hetkellä lukema on 1978, joka tarkoittaa 80 prosenttia suomalaisista peruskouluista.

Liikkuva koulu -ohjelman tavoitteena on aktiivisempi ja viihtyisämpi koulupäivä. Koulupäivän aktiivisuus voidaan jakaa useaan eri alueeseen. Liikuntatunnit on yksi tärkeä elementti, mutta siihen kuuluu myös välituntien liikunta, koulumatkojen liikkuminen, liikuntakerhot, oppituntien istumisen tauottaminen tai liikkeen sisällyttäminen suoraan oppiaineisiin.

-    Ohjelma on otettu hyvin vastaan. Rekisteröityneiden koulujen määrä on kasvanut nopeasti, sanoo Liikunnan aluejärjestöjen Liikkuva koulu koordinaattori Pasi Majoinen.
-    Liikkuva koulu koetaan hyväksi ohjelmaksi, joka on helppo viedä koulujen arkeen.

Liikkuva koulu ohjelman vahvuus on se, että jokainen koulu voi rakentaa oman liikkuvan koulunsa, valmista toimintamallia ei ole. Koulut ovat lähteneet rakentamaan omaa liikkuvaa kouluaan omannäköiseksi. Yleensä ensimmäiset askeleet on otettu välituntiliikunnan lisäämisellä.

-    Koulut ovat hyvin eri vaiheissa. Osassa kouluissa ollaan vielä alussa, kun taas pitempään kehittämistyötä tehneissä kouluissa pohditaan, kuinka uudet hyväksi koetut tavat saadaan osaksi koulun toimintakulttuuria.

 

Hyvät tavat kiertoon mentorien avulla

Koulujen ja kuntien tukena ohjelman toteuttamisessa ovat Suomessa toimivat 15 eri liikunnan aluejärjestöä. Aluejärjestöt ovat avustaneet hakemuksien suunnittelussa, koulutuksien avulla, toimimalla mentoreina, liikunnallisen kerhotoiminnan edistämisenä sekä aamu- ja iltapäiväkerhotoiminnan tukemisena.

-    Koulut kaipaavat käytännön ideoita ja vinkkejä.  Mentoroinnista on saatu paljon hyvää palautetta. Koulukohtaisten tai ryhmämentorointien kautta saadaan levitettyä hyviä käytäntöjä eteenpäin.

Liikunnan aluejärjestöillä on käytössään 70 Liikkuva koulu mentoria, jotka ovat omalla osaamisellaan ja kokemuksellaan valmiita auttamaan kouluja Liikkuva koulu toimintojen suunnittelussa. Viime vuoden aikana mentorointilaisuuksia on järjestetty 294 ja koulukontakteja oli viime vuoden aikana 706 kappaletta. Osana mentoroinnin kokonaisuutta on toteutettu koulukohtaisia, kouluille maksuttomia, Liikkuva koulu –työpajoja, joissa koko koulun henkilökunta on päässyt pohtimaan ja suunnittelemaan yhteisiä kehittämistoimenpiteitä. Liikunnan aluejärjestöt toteuttivat vuoden 2016 aikana 217 Liikkuva koulu työpajaa, joihin osallistui 3859 henkilöä.

-    Majoinen toteaa, että lopulta Liikkuva koulussa –ohjelmassakin on kysymys koulujen toimintakulttuurin muutoksesta. Liikkuva koulu ei ole irrallinen osa koulupäivää, vaan osa koulujen perustyötä.

 

Lisää liikettä myös oppilaiden iltapäivään

Liikunta vaikuttaa aivojen hyvinvointiin samalla tavalla kuin se vaikuttaa edullisesti ihmisten sydänterveyteen ja luuston terveyteen. Toisaalta liikunta oppilaiden kannalta mielenkiintoisesti toteutettuna tekee koulupäivästä viihtyisämmän ja saattaa sitä kautta lisätä oppimisen edellytyksiä ikään kuin motivaation kautta.

-    Ensisijaisen tärkeää Liikkuvan koulun onnistumisen kannalta on koulun johdon tuki ja sitoutuminen. On tärkeää, että Liikkuva koulu työ on koulun yhteinen valinta ja sitä tehdään koko kouluyhteisöllä.
-    Pienillä teoilla ja toimintakulttuurin muutoksilla voi olla iso vaikutus lapsen aktiivisuuden tukemisessa ja lisäämisessä.

Syksyllä tavoitteena on jatkaa koulun henkilökunnan ja oppilaiden koulutusten lisäksi koulujen ja urheiluseurojen yhteistyön lisäämistä, jotta iltapäivien harrastusmahdollisuudet paranevat.

Aluejärjestöt ovat mukana järjestämässä Liikkuva koulu verkostotapaamisia koulujen ja kuntien Liikkuva koulu toimijoille sekä alueellisia seminaareja yhteistyössä Aluehallintoviranomaisten ja Liikkuva koulu –ohjelman kanssa.

 

Tunnuslukuja:
•    aluejärjestöjen järjestämät koulutukset vuonna 2016:
•    mentorointitilaisuudet: 294
•    koulukontaktit: 706
•    koulujen henkilökunnan koulutukset: 7 090 henkilöä
•    oppilaiden vertaisohjaajakoulutukset: 9 255 henkilöä

 

Lisätietoja:

Hannamari Laitinen, lasten ja nuorten liikunnan aluekehittäjä
    Hämeen Liikunta ja Urheilu
    p. 0207 482 612
    hannamari.laitinen@hlu.fi

Pasi Majoinen, Liikkuva koulu koordinaattori, liikunnan aluejärjestöt
    Puh. 0400-920237
    pasi.majoinen@pokali.fi