Liikkuva Koulu: yhteistyötä, sitouttamista ja toiminnallisuutta, tuloksena parempaa oppimista

30.10.2013

Liikkuva Koulu –alueseminaarissa Tampereella 29.10.2013 150 koulujen liikunnallistamisen mahdollistajaa oli kuuntelemassa, oppimassa ja vaihtamassa kokemuksia.

 Jo pienillä toimintatapojen muutoksilla saadaan merkittäviä positiivisia vaikutuksia koulujen ilmapiiriin, rauhaa luokkiin sekä parempia tuloksia oppimiseen. Ja tietysti terveyttä lapsille.

”Jokaisessa koulussa pitää olla vähintään viisi perusarvoa, joista pidetään kiinni ja yhden niistä pitäisi olla liikunnallisuus”, sanoi kansanedustaja Jukka Gustafsson seminaarin avainpuheenvuorossaan. Hän sanoo olevansa erittäin kiitollinen liikunnan lisääntyvästä roolista kouluissa.

Liikunnallisemman toimintakulttuurin saaminen kouluihin on pitkä prosessi. Se on hyväksyttävä ja tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan kärsivällistä työtä, tiivisti järjestöpäällikkö Kirsi Räty Liikkuva Koulu –ohjelmasta.

Uudenlaisen, liikkuvamman toimintakulttuurin tuominen kouluun ei kaikille ole mieluinen asia. Osa henkilökunnasta liikkuu osaamisen- ja mielenkiintonsa mukavuusalueen ulkopuolella. Avainasemassa on henkilökunnan sitouttaminen, suunnitelmallisesti ja kaikkien osapuolten näkemyksiä kuunnellen. ”Yhteisesti sovittu ja kirjattu eteneminen sekä kaikkien yhteistyötahojen mukaan saaminen mahdollistavat onnistuneen etenemisen”, kertoo Valo ry:n asiantuntija Kimmo Nykänen. ”Tärkeintä eivät ole yksittäiset hienot tapahtumat, vaan se mitä tapahtuu maanantaista perjantaihin eli koulun jatkuva liikuntakulttuuri”, tiivistää Nykänen.

Vastuun pitää jakautua koko työyhteisölle, sen sijaan että se kasaantuisi yhden henkilön harteille, peräänkuulutti myös luokanopettaja Tapio Ala-Rautalahti Ikaalisista. Kunnan sisäinen yhteistyö vaatii eri tahojen sujuvaa kommunikaatiota ja yhteistyötä. ”Positiivista yhteistyössä on näkemysten ja kokemusten jakaminen eri yksiköissä toimivien kesken. Se on voimaannuttavaa ja auttaa jaksamaan taas omassa työssä, tiivistää Ala-Rautalahti.

Toiminnallisuuden lisäämiseen on jo olemassa suuri joukko erilaisia hankkeita, hyväksi havaittuja kokemuksia ja toimijoita, joiden kanssa koulut voivat löytää itselleen parhaiten sopivaa apua ja virikkeitä käytännön työhön. Seminaarin kuultiinkin jo useita esimerkkejä: olympiakasvatuksen kouluprojekti Suksien Sotšiin, koulun liikunnallinen aamunavaus, Moto-kerho, golf-lajitutustuminen, Terve koululainen-hanke.  

Toiminnallisemmalla koululla pystytään moninaisesti parantamaan koulun ilmapiiriä. Se on tavoittelemisen arvoinen asia. Lisäksi kouluissa on terveempiä lapsia ja nuoria.