Miten innostaa ja mahdollistaa liikkuvampia koulupäiviä!
29.1.2015
Uudenlaisia tapoja toimia ja uudenlaisia ympäristöjä missä toimia. Vastuuta oppilaille tai tekniikka paremmin käyttöön.
Toista sataa opettajaa ja muuta toimijaa oli koolla Tampereella 28.1. Liikkuva Koulu –alueseminaarissa.
Satu Sjöholm aluehallintovirastosta kertoi Liikkuvan Koulun ajankohtaisista rahoitusasioita. Jukka Karvinen Liikkuva Koulu -ohjelmasta muistutti kuulijoita hyödyntämään kaikkien käytettävissä olevia materiaaleja. Hän esitteli tutkimustuloksia suomalaisten lasten liikkumisesta koulupäivän aikana sekä arvioita lasten ja nuorten liikunnan eri osa-alueita, myös verrattuna muiden maiden vastaaviin tutkimuksiin.
Seminaarin lomassa jaettiin Liikkuva Koulu –aluepalkinto Pyynikin koululle (Tampere).
Aamupäivän päätti seikkailija ja opettaja Timo Polarin mielenkiintoinen luento erilaisesta näkökulmasta ja tavasta motivoida lapsia liikkumaan ja innostumaan taitojensa kehittämisestä. Polari korosti kahta asiaa, joita piti tärkeänä positiivisen liikuntakokemuksen luomiseksi. Ensinnäkin jokaisen on hyvä asettaa tavoitteita ja pyrkiä saavuttamaan ne, pieni itsensä haastaminen on hyvästä. Toiseksi ihmisellä selviytymisen lainalaisuudet ovat aina sama, lapsille kannattaa jättää hyviä muistijälkiä onnistuneista kokemuksista. Itse koetut onnistumiset pysyvät paremmin mielessä kuin kirjasta opitut taidot.
Iltapäivän työpajoissa saatiin aimo annos vinkkejä ja ideoita uusista innovaatioista, tekniikasta ja uudenlaisista toimintatavoista ja menetelmistä.
Appsit ja vimpaimet liikunnanopetuksen tueksi osiossa luotiin yleiskuvaa nykymaailman monipuolisesta valikoimasta erilaisia älypuhelinsovellusia, joita voidaan hyödyntää niin liikuttamisessa kuin muutenkin terveyden edistämisessä. Tarkemmin syvennyttiin qr-koodien lukuun, hyödyntämiseen ja tekemiseen.
CDG – creating and developing games on uudenlainen tapa ryhmän sisällä luoda itse liikettä, kehitellä omaa mallia, antaa ja ottaa vastaan palautetta ja siinä samalla vahvistaa ja kehittää sosiaalista verkostoa. Työpajassa päästiin ”ihan oikeasti” vaikkakin tiivistetysti kokeilemaan, miten tällaista liikuntakasvatusmallia kehitetään ja hyödynnetään.
Yläkoulun liikunnallistaminen ja nuorten innostaminen mukaan asettaa omanlaisiaan haasteita alakouluihin verrattuna. Emäkosken koulu Nokialla on hyvä esimerkki onnistuneista toimintatavoista, koulun sisäisen toiminnan kehittäminen ja kehittyminen on laajentunut myös yhteistyöksi Nokian kaupungin liikuntatoimen kanssa.
Istuva koulumaailma asettaa haasteita oppilaiden toimintakyvylle. Hämeenlinnan yhteiskoulun uudistuvat oppimisympäristöt ovat ainutlaatuista Suomessa. Rehtori Arto Nykänen opasti työpajassa opettajia uudenlaisen kouluympäristön toimintaperiaatteisiin. Miten koulupäivä ja opetus muuttuvat, kun fyysinen luokkahuone ja oma pulpetti eivät enää olekaan määrittämässä opetusta vaan tarjolla on uudenlaisia mahdollisuuksia.