#MunLiike kampanjoi nuorten liikunnallisemman vapaa-ajan puolesta
2.4.2014
HLU:n alueella kampanjassa mukana 11 yläkoulua.
Valo ja Coca-Cola Finland ovat sopineet nuorten vapaa-ajan liikuntaan liittyvästä kolmivuotisesta yhteistyöstä. Yhteistyön tavoitteena on inspiroida yläkouluikäisiä aktiiviseen ja liikunnalliseen vapaa-ajan viettoon. Nimellä #MunLiike kulkeva ohjelma jalkautetaan kouluille toukokuussa 2014. Ohjelman keulakuvana on tänä vuonna jalkapalloilija Teemu Pukki.
#MunLiike kannustaa nuoria aktiivisempaan vapaa-aikaan
Valon koululiikunnan asiantuntijoiden kehittämä #MunLiike on monivuotinen ohjelma, jonka tavoitteena on lisätä vuosittain jopa 90 000 yläkouluikäisen nuoren vapaa-ajan aktiivisuutta. #MunLiike on yksi Suomen kaikkien aikojen suurimmista yritystuella nuorille suunnatuista liikuntaohjelmista. Suomen Coca-Cola teki aloitteen ohjelman käynnistämiseksi ja myös rahoittaa sen.
- Yläkoululaiset ovat haastava kohderyhmä ja kaikki innostavat uudet tavat ovat tervetulleita. Uskomme, että yhdistämällä molempien toimijoiden resurssit ja paikallisen osaamisen liikunnan aluejärjestöjen kautta saavutamme enemmän kuin koskaan voisimme saavuttaa erikseen. #MunLiike-ydinajatus, välituntien aktivointi ja pihapelien herättäminen henkiin on merkittävä asia, kun halutaan edistää vapaa-ajan liikuntakulttuuria. Liikkuvasta nuoresta kasvaa todennäköisimmin myös liikkuva aikuinen, kertoo Valon kaupallinen johtaja Jarno Kukila.
- Haluamme olla tukemassa Valon ja suomalaisen urheilun missiota tehdä suomalaisista maailman liikkuvin urheilukansa. Haluamme tukea liikettä, koska se edistää paitsi terveyttä myös sosiaalisuutta, yhteisöllisyyttä ja onnellisuutta, kertoo Suomen Coca-Colan viestintäpäällikkö Théa Natri.
Ammattilaisten tuella nuorten näköinen ohjelma
#MunLiike-ohjelman suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavat Valon ja Liikunnan aluejärjestöjen asiantuntijat, jotka myös jalkauttavat ohjelman yläkouluille.
- Alueellisten aktivoijien rooli on suuri ohjelman käynnistämisvaiheessa, mutta vähitellen toiminta siirtyy nuorten toteutettavaksi. Ajatuksena on, että ohjelma on nuorten itsensä näköinen. Tämä on tärkeää, sillä mitä enemmän aikuiset huseeraavat, sitä vähemmän nuoret lopulta liikkuvat. Tavoitteena on, että pihapelit siirtyvät kouluympäristöstä myös muille pihoille, kiteyttää koulun liikunnallistamisen asiantuntija Karita Toivonen Valosta.
#MunLiike-ohjelman teema ja keulakuvana toimiva ”Pihapelipäällikkö” vaihtuvat vuosittain. Tänä vuonna ohjelman keulakuvana on jalkapalloilija Teemu Pukki. Vuoden 2014 teemana on pallo, joita Coca-Cola Finland lahjoittaa ohjelmassa mukana oleville kouluille yhteensä 10 000.
Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen kampanjakoulut:
Hatanpään koulu, Tampere
Hauhon yhtenäiskoulu, Hämeenlinna
Hämeenlinnan yhteiskoulu, Hämeenlinna
Iittalan yhtenäiskoulu, Hämeenlinna
Ikaalisten yhteiskoulu, Ikaalinen
Kaukajärven koulu, Tampere
Kämmenniemen koulu, Tampere
Parolan yhteiskoulu, Hattula
Sylvään koul, Sastamala
Tesoman koulu, Tampere
Lisätietoja
Valo, viestintäjohtaja Jyrki Kemppainen, puh. 040 559 7196, jyrki.kemppainen(at)valo.fi
Coca-Cola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri, puh. 040 528 9777, tnatri(at)coca-cola.com
HLUn asioissa: HLU, lasten ja nuorten liikunnan aluekehittäjä, Hannamari Laitinen, puh. 0207 482 612, hannamari.laitinen(at)hlu.fi